cinema > Film cycli

 

  • Akira Kurosawa (Deel 2) (01.12 > 20.02)
    De bekendste is Rashomon, over de relativiteit van het begrip waarheid, waarmee hij buiten Japan doorbrak. Yojimbo is een van zijn klasserijke samoeraifilms. Ook in The Lower Depths duikt hij het verre verleden in, ditmaal in een portret van de onderklasse (naar Maksim Gorki). High and Low is dan weer een aangrijpende thriller rond de ontvoering van een jongetje. Een quintet topfilms!
  • Marco Bellocchio (02.12 > 22.02)
    In 1965 maakte hij een blijvende indruk met de toon en de stijl van I pugni in tasca. In 2016 komen twee van zijn langspeelfilms in de Belgische zalen: Sangue del mio sangue (in Studio 5-Flagey) en de gerestaureerde versie van zijn eerste opus. Tijdens die halve eeuw groeide een indrukwekkend oeuvre dat indringende socio-politieke vragen stelt zonder terug te vallen op het neorealistische model. De vaak op festivals geselecteerde en bekroonde Marco Bellocchio staat nog steeds symbool voor het beste van de trans-Alpijnse cinema, en mag dus tot één van de belangrijkste cineasten ter wereld worden gerekend.
  • Rusland: Andreï Zvyagintsev (03.12 > 21.02)
    Zijn contemplatieve stijl maakte hem tot een van de aanvoerders van de slow cinema, een status die hij bevestigde met The Banishment en Elena. Drie films waarin hij graaft in de Russische ziel. Met Leviathan, een allegorische, weinig verhulde kritiek op het beleid van Poetin, heeft Zvjagintsev de fascinerende stilistische rigiditeit van zijn eerste films ingeruild voor een iets lossere aanpak. Al blijft het een van frivoliteit gespeende homp slow cinema.

  • Wedstrijd: De Week van het Geluid (04.02)
    Meer dan een eeuw na de opnamen van de film van Machin organiseerde De Week van de Klank Brussel / La Semaine du Son de Bruxelles in samenwerking met CINEMATEK een wedstrijd om deze stille film van klank te voorzien. De uitreiking van de prijs voor de beste klankband vindt plaats na afloop van de projectie van de beste voorstellen. Daarop volgt een argumentatie van de leden van de Jury en een vraaggesprek met de auteurs van de klankbanden.
  • Buster Keaton (13.12 > 08.01)
    Die heroïek gaat vaak gepaard met bijna surrealistische taferelen, maar Keatons personages blijven er stoïcijns bij, wat hem de bijnaam The Great Stone Face opleverde. In dit eerbetoon aan misschien wel de grootste komiek van de stomme film zien we hem onder meer strijden met een op hol geslagen locomotief (The General), vechten tegen de tijd om te trouwen (Seven Chances) en dromen dat hij een meesterlijke detective is (Sherlock Jr)
  • Rusland: Edward Artemiev (16.12 > 19.02)
    Edward Artemiev componeerde de muziek voor de meeste films van Nikita Mikhalkov. Ook al werkte hij voor andere cineasten (onder andere Andrei Konchalovski), hun samenwerking is zo hecht en vruchtbaar dat men ze vergelijkt met die van tandems als Morricone/Leone, Rota/Fellini, Elfmann/Burton, Sarde/Sautet...
  • Rusland (17.12 > 23.02)

    Rusland staat in de kijker via een groot concert rond de filmmuziek van Edward Artemiev en meerdere filmcyclussen. Het avant-gardisme van De man met de camera dat in 1929 werd gedraaid door Vertov blijft verbazen en bewondering afdwingen. Met The event blikt de Oekraïener Sergey Loznitsa op een geheel vrije manier terug op de mislukte staatsgreep van augustus 1991 in Rusland. Zvyaginstev bevestigt van film tot film als één van Ruslands boeiendste hedendaagse cineasten. En de kracht en de zwier van de films van Mikhalkov vallen misschien nog meer op wanneer men aandachtig naar de uitzonderlijke partituren van Artemiev luistert.

  • Re-release: gerestaureerde print (28.12 > 11.02)
    Wanneer een film zo modern van stijl en thematiek is als I pugni in tasca kan hij de tand des tijds weerstaan. Een parel van de Europese auteurscinema, nu te zien in een gerestaureerde versie.

  • Brussels Jazz Festival: Miles Davis (15.01 > 23.02)
    Zijn soundtracks waren schaars maar lieten telkens een beklijvende indruk, met voorop zijn debuut op de klankband van Louis Malles Ascenceur pour l’échafaud. Zijn laatste soundtrack (Dingo) is minder bekend, maar even inventief. De muziek van The Hot Spotcomponeerde hij niet, maar hij speelde die wel (naast John Lee Hooker en Taj Mahal).
  • De vier jaargetijden van Cinergie: Animatie (20.01)
    Voor de wintervertoning van de 4 Seizoenen koos Cinergie voor een selectie animatiefilms. Het gaat om films die door de Cinergie-jury werden bekroond in de nationale competitie van meerdere edities van het festival Anima. De Belgische animatie is vooral afkomstig van studenten die hun hogere studiecyclus beëindigen, collectieve ateliers of onafhankelijke producties.