Workshop spatialisering
workshop | Annette Vande Gorne
Tijdens deze workshop geeft componiste Annette Vande Gorne je een theoretische en praktische introductie tot de spatialisatie van geluid en de elektroakoestische en akoesmatische muziek (luisteren zonder zien). Geen specifieke voorkennis vereist.
Flagey, Week van de Klank / Semaine du Son
PROGRAMMA
Introductie op de ruimtelijke projectieconsole met 30 luidsprekers
-
De verschillende soorten bestaande systemen en praktijkvoorbeelden
Enkele voorbeelden, video’s en uitleg laten zien hoe de verschillende systemen voor spatialisatie en acousmonium (orkest van gespecialiseerde luidsprekers) zijn ontworpen
-
De vier belangrijkste ruimtelijke categorieën
Vier categorieën van ruimte komen naar voren uit deze bijzondere praktijk van het interpreteren van en leren over het repertoire: de omgevingsruimte dompelt de luisteraar onder in een 'bad', de geluidsbronruimte lokaliseert de klanken en de geometrie van de ruimte bepaalt de volumes. Deze drie categorieën hebben voornamelijk betrekking op meerstemmige stukken. De vierde categorie is de illusie van ruimte: de illusie van scherptediepte op het “scherm” van twee luidsprekers.
-
Ruimtelijke interpretatie
Akoesmatische interpretatie werkt meestal met verschillende ruimtelijke figuren die het schrijven van het werk versterken; de figuren benadrukken bestaande elementen, of creëren nieuwe elementen. Stereofonische werken geven de uitvoerder een grotere keuzevrijheid. Zestien figuren hiervan zullen worden opgesomd, telkens met hun muzikale functie.
-
Een nieuw beroep
De rol van de “spatialisateur”, diegene die klank spatialiseert, is erg belangrijk dankzij zijn of haar actieve publieke aanwezigheid. Hij of zij vertaalt het werk en de artistieke intenties van de componist.e zo goed mogelijk.
Annette Vande Gorne ontdekte na haar klassieke studies aan de Koninklijke Conservatoria van Mons en Brussel en bij Jean Absil tijdens een cursus in Frankrijk de akoestiek. Overtuigd van het revolutionaire karakter van deze kunstvorm, studeerde ze musicologie (ULB, Brussel) en elektroakoestische compositie bij Guy Reibel en Pierre Schaeffer (CNSM, Parijs). Ze stichtte en leidde Musiques & Recherches en de studio Métamorphoses d'Orphée (Ohain, 1982), evenals een reeks concerten en een akoesmatisch festival genaamd "L'Espace du son" (Brussel, 1984, jaarlijks sinds 1994) dankzij het "Influx" acousmonium met 80 luidsprekers. Sinds 1980 heeft ze meer dan 600 concerten op akoesmonium gespatialiseerd; zowel eigen werk als dat van anderen.
Ze werd professor akoesmatische compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Luik (1986), daarna ook in Brussel (87) en Bergen (93, honorair sinds 2011 en 2016 voor de cursus spatialisatie), en richtte er in 2002 een onafhankelijke afdeling elektroakoestische muziek op. Daarnaast is ze stichtend lid van FeBeME (Belgische federatie voor elektroakoestische muziek).