fr | en
ticketshop become a friend
Brussels Philharmonic / Wouter Van Vaerenbergh

Kopatchinskaja plays Stravinsky

Brussels Philharmonic & Patricia Kopatchinskaja - Patrick Hahn, dir.

Klaar voor een tijdreis? Eén avond lang nemen festivalartiest Patricia Kopatchinskaja en Brussels Philharmonic ons mee naar een bijzonder moment uit de muziekgeschiedenis: de jaren 1930. In deze turbulente periode viel op artistiek vlak duizelingwekkend veel te beleven. Enkele van die mijlpalen passeren de revue in een triptiek van unieke concerten. Plaats van de actie: het schitterende Flageygebouw, dat in diezelfde periode werd ontworpen en ingehuldigd als een van de eerste omroepgebouwen van Europa.

Dé blikvanger van de avond is een concert in Studio 4 met Brussels Philharmonic onder leiding van Patrick Hahn. Patricia Kopatchinskaja plaatst het neoklassieke Vioolconcerto van Igor Stravinsky naast haar eigen gloednieuwe dubbelconcerto A Play voor viool, cello en orkest. Anastasia Kobekina neemt de cellopartij voor haar rekening. Daarnaast klinkt ook Olivier Messiaens symfonische meditatie Les Offrandes oubliées.

Maar ook voor en na dit symfonische feest bruist Flagey van bedrijvigheid. Als prelude wagen studenten van de twee Brusselse conservatoria zich in Studio 1 aan een hoogtepunt uit het percussierepertoire: Edgard Varèses Ionisation. Uitsmijter in de latere avond is een vertoning van de film Ursonate. Daarin verbeeldt Patricia Kopatchinskaja samen met enkele collega’s het heerlijk dadaïstische klankgedicht van Kurt Schwitters. Tussen de delen door spelen ‘PatKop’ en pianist Anthony Romaniuk korte werken in dezelfde geest.

Flagey, Brussels Philharmonic, Klarafestival

In het kader van

Klarafestival 2025