Fennesz & Lillevan + Bétøn
Opening concert Brussels Electronic Marathon
De Brussels Electronic Marathon opent in Flagey op 13 oktober met een visueel openingsconcert door Fennesz & Lillevan en de wereldpremière van het modulaire muziekproject van Bétøn, een elektronische interpretatie van 'In C' van Terry Riley.
FENNESZ
De Oostenrijker Christian Fennesz wordt gezien als een sleutelfiguur en een van de meest opvallende stemmen uit de huidige elektronische muziekscene. Elk werk van Fennesz is doordrongen van een inherent naturalisme. Zijn weelderige en heldere composities lijken op gevoelige, telescopische opnames van insectengeluiden in het regenwoud of andere natuurfenomenen.
Zijn brede internationale reputatie heeft hij te danken aan zijn substantiële bijdrage aan een totaal nieuwe muziekvorm. In het begin van de jaren negentig was Fennesz actief in de Weense technoscene. Oorspronkelijk volgde Fennesz een gitaaropleiding en een opleiding in etnomusicologie. Later besloot hij om zich te focussen op compositie en zo zijn eigen unieke geluid te ontwikkelen.
Zijn derde album Endless Summer (2001, Editions Mego) werd erkend als één van de belangrijkste releases van het decennium. Het was een mijlpaal die de perceptie van elektronische muziek van vandaag veranderde.
De afgelopen 10 jaar werkte Fennesz samen met vele muzikanten, filmmakers en dansers. Deze ontmoetingen met diverse kunstvormen leidden tot talrijke podiumprestaties en diverse studio releases met Ryuichi Sakamoto, David Sylvian, Keith Rowe, Mark Linkous van Sparklehorse, Mike Patton, en vele anderen. Fennesz werkte ook samen met Peter Rehberg en Jim O'Rourke als het improvisatie-trio Fenn O'Berg.
LILLEVAN
Lillevan is een animatie-, video- en mediakunstenaar. Hij heeft samengewerkt en opgetreden met artiesten uit verschillende muzikale genres, van opera tot installatiekunst, van minimale elektronica tot dans en klassieke muziek. Zijn werk werd wereldwijd uitgevoerd en tentoongesteld.
Na zijn studies politiek en film en het schrijven van scripts, werd Lillevan aangetrokken door de instroom van Oost-Europese kunstenaars na de val van de Berlijnse Muur. Hij besloot een pauze uit de filmwereld te nemen en begon een aantal clubs in Berlijn te runnen. Deze nieuwe invloeden en de komst van nieuwe en betaalbare technologieën inspireerden hem om filmisch werk te maken dat volgens hem ontbrak in de bioscoop, de kunstwereld en de populaire cultuur.
Lillevan hercontextualiseert, combineert en politiseert bestaande filmbeelden en -fragmenten. De beelden communiceren en gaan in dialoog met de muziek. Zijn werk is veelzijdig waardoor elke kijker de gelegenheid heeft zich te concentreren op verschillende details en momenten. Menselijke waarneming is het laatste interactieve element van live video compositie, waardoor nieuwe en onverwachte relaties ontstaan tussen niet-gerelateerde beelden.
BETØN
Bétøn is een muzikaal project met artiesten van het FTRSND collectief. De leden zijn niet vast of gedefinieerd, waardoor ze door vele muzikale esthetieken kunnen reizen. De artiesten van Bétøn zijn veelzijdig en hebben gespeeld in verschillende prestigieuze plaatsen, zoals Ancienne Belqique, Botanique, Dour, Fuse, MIMA, Recyclart en TEDx.
Voor dit openingsconcert spelen ze voor het eerst een elektronische herinterpretatie van de beroemde compositie 'In C' van Terry Riley.
Flagey, Brussels Electronic Marathon