St John Passion Scarlatti
PASSIO: barok stilleven of hedendaags ritueel?
De Johannespassie van Alessandro Scarlatti uit 1685 is van een uitzonderlijke schoonheid, rijk aan pathos en expressie. Claude Debussy bestempelde ze als “een klein meesterwerk met een sobere elegantie waarvan de gouden koorklank doet denken aan de gezichten van de Madonna’s die in die tijd werden geschilderd”. Scarlatti's passie inspireerde de musici van B'Rock en de theatermakers van Muziektheater Transparant tot het creëren van een verrassende voorstelling waarin muziek én beeld samenkomen in een eigentijds ritueel van loutering.
Scarlatti’s korte en krachtige Johannespassie wordt aangevuld met drie koorstukken uit zijn Responsori per la Settimana Santa. Een intrigerend strijkkwartet van de Nederlandse componist Louis Andriessen (geïnspireerd door het beroemde Miserere van Gregorio Allegri) en Arvo Pärts Da pacem Domini bouwen een muzikale brug met het heden.
Regisseur Luigi de Angelis voegt een visuele component toe: een video-installatie die het midden houdt tussen een barok stilleven en een hedendaags ritueel. Met onder meer de films van Pasolini als inspiratiebron rijst hier de vraag: waarom is het lijden zo’n gewild onderwerp in de kunsten? Zijn we slechts consumenten van andermans pijn of is er werkelijk ruimte voor mededogen?
Flagey, Klarafestival, Muziektheater Transparant, B’Rock, Terkamerenabdij