Schubert ‘The Great’
Een monument van hemelse grootheid, een kathedraal van emoties.
Dit concert gaat wel door: zonder live publiek in de zaal, maar met een livestreaming. Deze vind je hier vanaf 5 maart januari om 20u.
Een monument van hemelse grootheid, Ein Ungeheuer (een monster), vol hemelse dimensies, te lang en te moeilijk, obsessief, schitterend...Een greep uit de reacties op Schuberts 9de Symfonie, ‘De Grote’, liegt er niet om: dit monumentale werk laat niemand onberoerd.
All must recognize that it reveals to us something more than beautiful song, mere joy and sorrow, such as music has always expressed in a hundred ways; it leads us into regions which - to our best recollection - we had never before explored.” Robert Schumann on Schubert's 9th Symphony
In mei 1824 ging Beethovens revolutionaire 9de Symfonie in première. De jonge Franz Schubert was erbij, en danig onder indruk. Het was onmogelijk om niet geïnspireerd of beïnvloed te raken door de aanpak, de schaal, de impact van deze compositie - en Schubert startte met het schrijven aan wat zijn 9de zou worden. Hij stierf in november 1828, enkele maanden na zijn laatste revisies, zonder het werk ooit te horen.
Gelukkig vond Robert Schumann zo’n 10 jaar later het 130 pagina’s dikke manuscript, en herkende hij meteen het meesterwerk in zijn handen. Mendelssohn dirigeerde de première, en hoewel de symfonie aanvankelijk moeilijk zijn weg vond naar de harten van het publiek, toch geloofde Schumann in het potentieel: "Dit werk toont het meesterschap van de componist, en de tijd zal alle diepere verbanden onthullen."
Hij had gelijk. Vandaag spreekt Schuberts muzikale nalatenschap voor zich: één aanhoudende brok energie, waarvan de lengte en structuur een perfect canvas vormt voor de luisteraar om zich te verliezen in een overdonderende lyriek.
Flagey, Brussels Philharmonic