Groslot & Stravinsky
Brussels Philharmonic & Thomas Fiorini
Robert Groslots Concerto for Bass Guitar and Orchestra is de volgende stap in de evolutie van de basgitaar. Zijn compositie daagt de technische limieten van het instrument uit en creëert een unieke symbiose tussen het orkest en de solist. Bassist Thomas Fiorini: "Ik droom al jaren van een concerto voor basgitaar: sinds zijn uitvinding heeft het instrument een vaste en essentiële plek verworven in zo goed als elk genre - en vandaag krijgt de basgitaar eindelijk ook voet aan de grond in de klassieke muziek."
Het schrijven van Petrushka bevrijdde Stravinsky: hij vond zijn eigen stem en zelfvertrouwen om radicaal anders om te gaan met harmonie en tonaliteit. Hij mixte volkse deuntjes, populair Frans chanson en Weense walsen in een kleurrijke orkestratie, gebruikte scherpe dissonanten en contrasterende ritmes, laat het orkest nu eens als een gigantische accordeon en dan weer als een balalaika klinken. Een echte tour de force en het ontstaan van de opwindende en ongehoorde klankwereld waarmee hij de wereld voorgoed zou veranderen.
['tactus] Young Composers Forum geeft jonge componisten de kans om samen met orkesten hun vakmanschap te ontwikkelen. De compositie 'Aeolian Dust' van de 26-jarige Amerikaanse componiste Natalie Dietterich werd geselecteerd tijdens de achtste editie van ['tactus] (2019) om door Brussels Philharmonic uitgevoerd te worden. Performance Today omschreef haar muziek als “pulsatingly beautiful and moving”: de 26-jarige Natalie Dietterich is een componiste, violiste en vocaliste uit Harleysville, PA, en staat bekend om haar orkestrale en koormuziek, haar ritmische gelaagdheid, en haar creatief gebruik van onconventionele teksten.
Flagey, Brussels Philharmonic, [‘tactus]