Het nabijheidseffect van directionele microfoons
Workshop met Daniel Léon
De meeste microfoons die we gebruiken zijn directioneel en ondergaan door hun technologische principe een specifiek effect dat resulteert in een merkbare toename van de bas, vooral naarmate de bron dichterbij is. Vandaag is het ook de gewoonte om zéér dicht bij microfoons te komen, wat resulteert in een vorm van systematische spectrale vervorming. Zo systematisch dat het de regel wordt. Daarom lijkt het nuttig om het fenomeen, de geschiedenis en de gevolgen ervan te begrijpen.
Flagey, La Semaine du Son / De Week van de Klank
Daniel Léon is sinds het begin van de jaren 70 geluidsman en sinds 1981 docent aan het INSAS. Hij verkende alle mogelijke domeinen en stijlen op het gebied van muziek en klank in de bredere betekenis van het woord, met name ook op het gebied van de akoestische muziek. Hij ondersteunt opnames van albums en verzorgt sounddesign voor grote optredens en festivals. Hij ondersteunt veel artiesten en vormt ook mensen in Afrika. In de afgelopen jaren heeft hij de lezingen uit de jaren 70 van zijn voorganger en vriend Carl Céoen nieuw leven ingeblazen. Daniel Léon schrijft menig artikel over thema’s die draaien rond geluidsopnames.