Dorothee Mields, sopraan
Dorothee Mields is een van de toonaangevende vertolksters van de zeventiende- en achttiende-eeuwse muziek. Ze is gekend voor haar unieke timbre en gevoelige interpretaties. Ze treedt regelmatig op met het Collegium Vocale Gent, de Nederlandse Bachvereniging, L’Orfeo Barockorchester, das Freiburger Barockorchester, der RIAS Kammerchor, het Bach Collegium Japan, the Orchestra of the 18th Century, die Lautten Compagney Berlin, het Tafelmusik Baroque Orchestra Toronto, The English Concert en das Klangforum Wien onder leiding van dirigenten zoals Stefan Asbury, Beat Furrer, Michi Gaigg, Paul Goodwin, Philippe Herreweghe, Emilio Pomàrico, Hans-Christoph Rademann, Andreas Spering, Masaaki Suzuki en Jos van Veldhoven.
Chiyuki Okamura, sopraan
Sopraan Chiyuki Okamura werd geboren in Kochi (Japan) en studeerde aan de Kunstacademie in Bremen (Duitsland). In 2013 won ze de tweede prijs op het International Early Music Competition in Japan. Oude muziek en historische uitvoering krijgen vervolgens een bijzonder plekje in haar repertoire. Sinds 2011 is ze lid van het Collegium Vocale Gent en heeft ze met dit ensemble deelgenomen aan concerttournees over de hele wereld. Ze is te horen op verschillende opnames. Als soliste heeft Chiyuki Okamura de afgelopen jaren de volgende werken vertolkt: Elias van Mendelssohn met het Orchestre des Champs-Elysées onder Philippe Herreweghe, het Alexanderfest van Händel met het Schleswig Holstein Festival Orchestra, en het Requiem van Fauré met het Bamberg Symphony Orchestra onder leiding van Rolf Beck.
Magdalena Podkościelna, sopraan
Na afronding van haar studie fluit in Gdansk volgde Magdalena Podkościelna een studie zang met nadruk op oude muziek bij Peter Kooij (Den Haag) en Emma Kirkby (London). Deze jonge Poolse sopraan trad op met diverse musici en ensembles zoals Jordi Savall, Philippe Herreweghe, Hermann Max, Roland Wilson, Ludger Rémy, Manfred Cordes/Weser Renaissance, Frieder Bernius, Claus Bantzer, Ensemble Amarcord, Ensemble Collinetto, Ensemble Florilegio, Andreas Arend, het Artemision Ensemble, Arte dei Suonatori, Arno Paduch, Isacco Colombo, Maurice van Lieshout / Bach Consort Moskou en Les Enchantants / Klaus Westermann. In 2003 richtte Magdalena Podkościelna het Strozzi-Ensemble Hamburg op dat zich in barokmuziek specialiseert.
Cécile Pilorger, alt
De Franse Cécile Pilorger studeerde aan de Universiteit van Parijs-Sorbonne. Cécile Pilorger heeft met tal van ensembles samengewerkt, waaronder Les Demoiselles de St Cyr met Emmanuel Mandrin, het Accentus Chamber Choir met Laurence Equilbey, het Akadêmia Ensemble met Françoise Lasserre, Arsys Bourgognes met Pierre Cao, Les Éléments en J. Moderne met Joël Suhubiette, Hispano Flamenca met Bart Vandewege, Il Gardellino met Marcel Ponseele, Ensemble Pygmalion met Raphaël Pichon, La Chapelle Harmonique met Valentin Tournet. Sinds 1998 is zij lid van Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe, waarmee zij talrijke albums heeft opgenomen.
Alex Potter, contratenor
Deze "rijzende ster in de wereld van de contratenoren" is een veelgevraagd vertolker van de zeventiende- en achttiende-eeuwse muziek. Alex Potter trad op met dirigenten zoals Philippe Herreweghe, Thomas Hengelbrock, Lars Ulrik Mortensen, Jordi Savall, Jos van Veldhoven en Peter Neumann. Naast talrijke uitvoeringen van werken van Bach, Händel en andere componisten, streeft hij ernaar ook een minder bekend repertoire uit te voeren en op te nemen. Alex Potter bouwde al een grote discografie op in samenwerking met tal van ensembles. Zijn cd Fede e Amor, met Weense barokmuziek voor alt en obligate trombones, verscheen in 2014 bij het label Ramée. Een nieuwe cd met solo-cantates van Telemann verscheen in 2019 bij het label CPO.
Bart Uvyn, contratenor
Contratenor Bart Uvyn begon zijn muzikale studies op 6-jarige leeftijd aan het conservatorium van Destelbergen. Hij studeerde er viool en zang. In 2003 begon hij zijn zangstudie als contratenor in het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij in 2008 afstudeerde als “master in music - singing”. Zijn docenten waren Dina Grossberger en Dirk Snellings (Capilla Flamenca). Daarna specialiseerde hij zich in oude muziek aan het Lemmensinstituut en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij kreeg les van Peter Kooij, Michael Chance, Rita Dams en Jill Feldman. Bart Uvyn wordt regelmatig uitgenodigd door ensembles als Capilla Flamenca, Psallentes, Vox Luminis en Sette Voci. Bart is ook een vast ensemblelid van Currende (Erik Van Nevel) en werkt vaak mee aan projecten van het Collegium Vocale Gent. Hij is medeoprichter van Utopia - Belgian Handmade Polyphony.
Guy Cutting, tenor
De Britse tenor Guy Cutting beëindigde in 2012 zijn zangopleiding aan het New College Oxford en legde zich nadien toe op een barokrepertoire. Van de American Bach Solists kreeg hij de Jeffrey Thomas Award, een prijs voor jong talent in het domein van oude muziek. Bij het Orchestra of the Age of Enlightenment werd hij ‘rising star’ voor de seizoenen 2019/20 en 2020/21. Als solist vertolkte Guy Cutting bij het Orchestra of the Age of Enlightenment, het Monteverdi Choir, de Academy of Ancient Music, het Gabrieli Consort, het Swedish Baroque Orchestra, de Nederlandse Bachvereniging, Voces Tallinn en Le Concert Lorrain. Hierbij zong hij onder leiding van dirigenten zoals John Eliot Gardiner, Jos van Veldhoven, Christoph Prégardien, Kristian Bezuidenhout, Stephan MacLeod, Laurence Cummings, Paul McCreesh, Marcus Creed en Risto Joost. Naast zijn solocarrière maakt de tenor ook deel uit van het Damask Vocal Quartet, dat zich toelegt op kamermuziek uit de negentiende en twintigste eeuw.
Peter Di-Toro, tenor
Peter Di-Toro begon met zingen aan de London Oratory School en de Schola Cantorum, een van de toonaangevende liturgische koren in het Verenigd Koninkrijk. Peter Di-Toro treedt regelmatig op met liturgische groepen en koren waaronder het Collegium Vocale Gent, het Dunedin Consort, Polyphony, The Choir of the English Concert, Voices of Instruments of Time and Truth, Ex Cathedra, Chamber Choir Ireland, London Choral Sinfonia, Cambridge Singers, Westminster Cathedral, The Guards Chapel, The Queen's Chapel, Savoy, Grosvenor Chapel, Lincoln's Inn en HM Chapel Royal at St James's Palace. Hij heeft samengewerkt met dirigenten als Philippe Herreweghe, Harry Bicket, Stephen Layton en Kaspars Putniņs. Als solist vertolkte Peter Di-Toro bij de Liverpool Cathedral, de Instruments of Time and Truth, de Royal Choral Society, de University of Essex Choral Society, de Norwich School Choral Society en CORO in werken als Monteverdi's Vespers van 1610, Händels Messiah, Mozarts Requiem, Purcells King Arthur, Bachs Magnificat en Haydns Creation.
Stephan Gähler, tenor
Stephan Gähler was van 1985 tot 1995 lid van de Dresdner Kapellknaben. In 2003 studeerde hij zang bij Margret Trappe-Wiel in Dresden. Tegenwoordig legt hij zich als solist toe op het repertoire van de zestiende- tot achttiende-eeuwse ensembles als Cappella Sagittariana Dresden, Capella de la Torre, Cappella Augustana Bologna, Musica Fiata Köln en Amarcord Leipzig. Als vast lid van het Athesinus Consort Berlin vertolkt hij werken uit verschillende periodes en stijlen. Hij werkt samen met internationaal gerenommeerde ensembles als het Collegium Vocale Gent, het RIAS-Kammerchor, het Balthasar-Neumann-Chor en het Vocalconsort Berlin onder dirigenten als Herreweghe, Creed, Reuss, Rademann, Hengelbrock en Dijkstra.
Peter Kooij, bas
Peter Kooij begon op zesjarige leeftijd met zingen in het koor van zijn vader en als jongenssopraan zong hij reeds op verschillende radio-, TV- en plaatopnamen. Na zijn viool- en zangstudie aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het solo-diploma zang aan het Sweelinck-Conservatorium te Amsterdam, waar hij bij Max van Egmond studeerde. Zijn concertreizen voerden hem naar de belangrijkste muziekcentra in de hele wereld. Zijn discografie omvat ruim 150 opnames voor labels als Philips, Sony en Virgin Classics, Harmonia Mundi, Erato, EMI en BIS. Door BIS werd hij uitgenodigd alle cantates, passies en oratoria van J.S.Bach op te nemen met het Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki. Naast zijn concertpraktijk is Peter Kooij artistiek adviseur van het "Ensemble Vocal Européen". Sinds 2013 is hij docent aan de HFK Bremen. Verder wordt hij regelmatig uitgenodigd voor het geven van masterclasses (ondermeer in Duitsland, Japan, Finland, Frankrijk, Portugal, Belgie en Spanje). In 2016 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig.
Philipp Kaven, bas
Philipp Kaven (°1984 - Berlijn) is sinds 2011 lid van het Collegium Vocale Gent. Hij studeerde aan de Hochschule für Musik "Carl-Maria-von-Weber" bij Christiane Bach-Röhr. In de loop van zijn concertcarrière heeft Philipp Kaven opgetreden met de Lautten Compagney Berlin met Wolfgang Katschner, de Dresdner Philharmonie, het Festivalorchester der Internationalen Bachakademie Stuttgart, het Bach-Collegium Stuttgart en het Bach-Collegium Berlin, het Dresdner Barockorchester en diverse kerkmuziekensembles. Van 2019 tot 2020 zong Philipp Kaven onder meer in Bachs Johannes Passion in Berlijn en bij de Bach Academie in het Concertgebouw in Brugge met het Ensemble Masques. In 2022 was Philipp Kaven solist op de Europese tournee van Collegium Vocale Gent.
Bart Vandewege, bas
Bart Vandewege zingt bas bij het Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe), het Amsterdam Baroque Choir (Ton Koopman), het Huelgas Ensemble (Paul van Nevel), het Bach Collegium Japan (Masaaki Suzuki), Il Gardellino (Marcel Ponseele), Plus Ultra (Michael Noone), La Petite Bande (Sigiswald Kuijken), Concerto Köln, Il Giardino Armonico, Freiburger Barockorchester, onder leiding van dirigenten als Gustav Leonhardt, René Jacobs, Thomas Hengelbrock, Robert King, Jos Van Immerseel, Alan Curtis, Roy Goodman, Christopher Hogwood, Peter Rundel, Skip Sempé, Peter Phillips en Marcus Creed. Hij maakt concerttournees in Europa, de Verenigde Staten en Azië en nam deel aan talrijke CD opnames.