fr | en
ticketshop become a friend
Flagey Piano Days

een gesprek met Angela Hewitt | Flagey Piano Days 2025

Tijdens de Flagey Piano Days 2025 brengt de pianiste Angela Hewitt samen met het Brussels Philharmonic drie heel verschillende pianoconcerten van Mozart.

Je treedt voor het eerst op in Flagey met het Brussels Philharmonic en Kazushi Ono. Wat verwacht je ervan?

In februari 2013 repeteerde ik met het Brussels Philharmonic in Flagey voor twee concerten in Hasselt en in het Concertgebouw in Amsterdam. In die zin ken ik Flagey dus wel al. Ik heb er fijne herinneringen aan. Ik kijk er zeker naar uit om met Kazushi Ono samen te werken en ik heb alle vertrouwen in het orkest.

Hoe voelt het om Mozarts pianoconcerten live op het podium te brengen?

In het kader van mijn Mozart Odyssey speel ik dit jaar, en ook de twee volgende jaren, alle pianoconcerten van Mozart met verschillende orkesten over de hele wereld. Vier pianoconcerten heb ik nog nooit eerder gespeeld, al de andere wel al. De concerto’s horen tot mijn favoriete stukken. Ze zijn vol dramatiek en briljant bedacht. Ik zie het als mijn levenswerk om ze te perfectioneren.

Tijdens de pandemie heb ik veel concerten gegeven die werden gefilmd omdat er geen publiek in de zaal kon zijn. Ik raakte er wel aan gewend, maar het is niet helemaal hetzelfde. Ik geniet van de interactie met mijn publiek op alle mogelijke manieren: lezingen geven, het eigenlijke optreden, na afloop mensen ontmoeten en cd's en programma's signeren.

Tijdens de Flagey Piano Days 2025 speel je de pianoconcerten nr. 15, 21 en 24 met het Brussels Philharmonic. Waarom heb je voor deze concerti gekozen?

De muziekwerken zijn heel verschillend. Het pianoconcert nr. 24 is het grote tragische concerto in c. Er kan geen groter contrast zijn dan met het pianoconcert nr. 21, dat zonnig en verbluffend mooi klinkt. Het concert nr. 15 is dan weer pittig, vol bravoure en geschreven voor zowel solist als orkest, met een spannende finale.

Je oefende vooral de sonates van Mozart tijdens de pandemie, en al lang daarvoor. Verrijkt die ervaring je interpretatie van zijn pianoconcerten?

Ik speel al mijn hele leven Mozart. Mijn eerste pianoconcert speelde ik op mijn twaalfde, mijn eerste sonate op mijn negende. Mozart is altijd een goede vriend geweest. Als je alle sonates kent, waardeer je de concerti meer, en omgekeerd. De kiemen van wat hij schrijft, waren al aanwezig in zijn vroege sonates. Voor beide moet je geweldig goed kunnen zingen en acteren.

Je staat ook bekend om je muzikale kennis van Johann Sebastian Bach. Zijn je repetitieproces en je benadering van Mozarts pianoconcerten anders dan bij Bach?

Beide vereisen grote zorgvuldigheid, discipline en aandacht voor frasering, articulatie, zeer weinig gebruik van het sustainpedaal, een oor voor harmonie, een mooie toon, verschillende aanslagen. Bach is een geweldige oefening om Mozart op de juiste manier te benaderen. Als je Bach goed kunt spelen, dan ben je op de goede weg om Mozart te vertolken.

Hoe is jouw interpretatie van Mozarts muziek in de loop der tijd geëvolueerd?

Mijn interpretatie is niet dramatisch veranderd, maar wel verdiept. Mijn techniek en mijn bereik van de klankkleur zijn geëvolueerd. Met oefening wordt alles beter. Ik waardeer de dramatiek in zijn muziek nu meer dan ooit.

Heeft het soort repertoire invloed op je keuze van het instrument?

Vaak kan ik in een zaal geen instrument kiezen. Dan hoop ik dat het klikt tussen ons en dat het een klank heeft die ‘nobel’ is, maar ook luisterrijk en helder, en lang aanhoudt. Het instrument moet alles kunnen doen zoals ik het me heb voorgesteld.

Interview door Hanna Karalic